Jag har på avstånd följt forumet under en tid, dock utan konto. Jag kände dock att det var dags att dela med sig av några tankar.
Jag har alltid gillat att se Öster spela men har själv aldrig varit en aktiv supporter utan har mest gått någon gång ibland och då har det alltid varit sittplats.
Jag minns att jag gick för att se Öster möta Halmstad sommaren 2022. Det var en fin dag och solen lyste, perfekt väder för att gå och kolla fotboll. Det jag dock märkte var att det rätt glest på södra stå samt relativt dåligt tryck (all heder till er som var där och försökte skapa tryck, menar inte att klanka ner på er). Jag tänkte för mig själv att det inte var något speciellt, då det sett ut ungefär så de senare åren.
Vad jag dock har märkt från denna säsongen (och delvis slutet på säsongen 2022) är hur det blivit mycket bättre stämning på ståplats, det sjungs mer och det är allmänt trevligare att gå på fotboll. Det bränns dessutom bengaler i högre utsträckning, något som jag från början inte tyckte hörde hemma på en fotbollsarena, men som jag efter lite reflektion ändrat mig om.
Jag tycker såhär: Att bränna en bengal ÄR olagligt... Men varje gång jag gått för att se Öster har det skötts på ett snyggt sätt och man märker hur det verkligen höjer stämningen. Utifrån mitt egna perspektiv så höjs ljudnivån ex antal decibel under den minut som det bränns på. Jag ser hur kids, ungdomar, medelålders män/kvinnor och äldre damer/herrar snabbt drar fram mobilerna för att filma eller ta kort. Det blir en wow-faktor. Bengaler är enligt mig inte ett problem, utan eventuellt personen som bränner. Det är inte trevligt om det kastas bengaler och folk kommer till skada. Det har dock så vitt jag vet inte hänt en enda gång på Visma arena, och kommer förmodligen inte att hända för den delen. För mig så ser jag inte problemet med detta då det uppenbarligen höjer stämningen avsevärt (om det sköts på ett bra sätt). Att det är olagligt kan man ställa sig bakom, men uppenbarligen är brännandet av pyroteknik inte det värsta brottet man kan begå då det är lagligt på nyårsafton.
Jag har svårt att se hur anledningen till att Öster fått ett ökat publiksnitt inte hänger ihop med det faktum att det är lite mer drag och ståhej kring matcherna. För det är bara att jämföra med matchen mot Halmstad, där det praktiskt taget inte var något tryck alls. De sportsliga "framgångarna" är inte en faktor enligt mig, hur är det en sportslig framgång att komma 4a Sveriges andraliga? Nej för mig är det uppenbart att det ökade trycket på matcherna gör att det skapas en "hype". Fotboll är en publiksport och utan publik är det inte lika roligt. Och med bengaler/sång/hype så kommer det publik.
Jag förstår även att alla har rätt till sin åsikt och jag menar inte att jag har helt rätt i allt det jag skriver. Men ville mer ge en ståndpunkt utifrån en icke-engagerad supporter. För jag tycker det blir fel fokus när man kallar de personer som bränner pyroteknik för "slödder, böss" och allt vad som skrivits. Vi måste kunna mötas som människor och inte kasta skit på varandra hela tiden.