Slangen
EF trophy är alltid lite känsligt mot spelare som förväntas vara i topp och bära laget. Om de kommer in i en dipp bedömer vi supportrar lite hårdare än mot övriga spelare.

Precis som i fjol kommer bucklan att delas ut på Östergalan nästa helg tillsammans med ett fint diplom

Slangen Haha, möjligt! Tror att det har lite med förväntningar att göra. I början av säsongen har ABW extremt låga siffror som Seger, Ivan, Wallinder m fl inte hade. Trophy handlar ju mycket om supportrarnas känslor, inte typ sportjournalisters opartiska bedömningar. Det ger priset lite av sin charm tycker jag 😍

Zingo Trophy handlar ju mycket om supportrarnas känslor, inte typ sportjournalisters opartiska bedömningar.

Jag skulle säga att Trophyn är mer vetenskaplig än årets-utmärkelserna! Alla medlemmar sätter individuella betyg på varje spelare efter varje match. Där och då. Sen räknar vi ihop. (Med det inte sagt att personliga uppfattningar hos röstarna inte spelar in. Höga förväntningar, huruvida spelaren låtit sig presenteras av annan klubb etc.)

Utmärkelserna delas i sin tur ut av journalister som främst har de sista omgångarna i minnet, samt slänger en titt på lite statistik.

Själv gav jag Kricak högst snittbetyg under säsongen, men jag tycker det är superrimligt att ABW utses till årets spelare. Hur värderar man en väldigt stabil back gentemot en poängkung som är mer upp och ner i prestationer? Historiskt sett är det väl oftast defensiva spelare som tar hem trophyn?

Ps. Inför 0-99-system i trophyn!

• Zingo svarade på detta.
    • jon gillar detta
      10 dagar senare

Eftersom en diskussion om hur trophyn kan utvecklas kom igång i en annan tråd föreslår jag att vi fortsätter här.

Två ganska enkla (sagt fullt medveten om att jag inte har en aning om vad som är enkelt att bygga) förändringar som jag tror skulle förbättra är:

• Att införa 0,5-poängsteg för att skapa större möjlighet att skilja spelare åt. Detta diskuterades redan för ett par år sedan och vad jag minns var många för det. Att införa halvsteg inom nuvarande 1-5-skala istället för ett helt nytt system gör också gamla och nya säsonger jämförbara.

• Att korta tiden en inhoppare behöver spela för att kunna betygsättas. 20 minuter räcker för att man ska kunna göra avtryck. Nu när man för gör fler byten känns det också konstigt att många spelare med många inhopp väldigt sällan kan betygsättas öht.

Slangen Jag gillar båda idéerna och de är fullt genomförbara utan våldföra sig nåt så inihelvete på koden:

• 0.5-steg: Möjligen att det blir lite rörigt rent grafiskt med 1, 1.5, 2, 2.5 och så vidare. Men det kan vi leva med.

• Korta tiden: Det är nog den jag stör mig på mest med nuvarande system. Jag hade nog kunnat tänka 15 eller 10 min som minimum. 15 kanske är en bra kompromiss?

Mer förslag från andra tack! 🙂

Kalle Dahl Ps. Inför 0-99-system i trophyn!

Ska svara på denna också: Den blir för jävlig att få till + att vi vill ha jämförbara vinstsiffror. Ursprungsidén är att 5 är mest och 1 är minst. Men med halvstegen som @Slangen m fl föreslagit så får vi iallafall lite mer granularitet i betygen.

Zingo

Med 0,5-steg och betyg för alla som spelar minst 15 ( eller 10? Hoppar man in i minut 80 har man ju 10+4 på sig att göra nytta) är trofén fulländad. Jag kan tycka att det är viktigt att inte vända upp och ner på allt utan att bygga vidare på den långa historia som finns. Listan med tidigare vinnare är ju en otrolig resa bakåt i tiden.

Ja, det är bra förbättringar. Funderar även en del på över/underbetyg. På EFs bronsålder såg skalan ut så här (om jag minns rätt):
            5 Landslagsklass
            4 Redigt bra
            3 Godkänd
            2 Vatten värd
            1 Inte ens vatten värd

Har en känsla av att det sätts fler femmor och ettor nu än i forntiden? Det påverkar ju i så fall så klart alla jämförelser. På nåt borde det trofasta gnetet belönas mer väl? Och tona ner betydelsen av enstaka floppar eller fullträffar?

Zingo 0.5-steg: Möjligen att det blir lite rörigt rent grafiskt med 1, 1.5, 2, 2.5 och så vidare. Men det kan vi leva med.

Vore det inte enklast att bara dubbla betygsskalan till 1-10 (eller är det tvåsiffrigt som ställer till det?). Du slipper plottrigheten med halvsteg och det blir inte särskilt svårt att relatera till gamla betyg för de som klarar att multiplicera/dividera med två.

Fem steg, med halvsteg man får sätta ord på själv?

1. Underkänd
                  1,5
                2. Godkänd.
                  2,5
                3. Bra.
                  3,5
                4. Väldigt bra.
                  4,5
                5. Landslagsklass.

rapparee_1 blir inte många med landslagsklass när laget ligger i gärdsgårdsserierna. Kanske kan bli nån femma närmaste åren månne men svårt att se Aliev vara i paritet med Gyökeres :-)

rapparee_1 Har en känsla av att det sätts fler femmor och ettor nu än i forntiden? Det påverkar ju i så fall så klart alla jämförelser. På nåt borde det trofasta gnetet belönas mer väl? Och tona ner betydelsen av enstaka floppar eller fullträffar?

Jo, men i forntiden så var det några få personer som satte betygen som själva kunde "tweaka" till det trofasta gnetets fördel. Därav poängavdraget per missad match i moderna Trophyn som lite gynnar trotjänarna. Tror att halvstegen dessutom skulle kunna gynna dem än mer.

outdoor_miner Vore det inte enklast att bara dubbla betygsskalan till 1-10 (eller är det tvåsiffrigt som ställer till det?). Du slipper plottrigheten med halvsteg och det blir inte särskilt svårt att relatera till gamla betyg för de som klarar att multiplicera/dividera med två.

Tanken har slagit mig också. Men jag är nog mer för halvstegen ändå.

Pelle Jag kan tycka att det är viktigt att inte vända upp och ner på allt utan att bygga vidare på den långa historia som finns. Listan med tidigare vinnare är ju en otrolig resa bakåt i tiden.

Jag håller med. Är progressiv som få andra, men saker relaterat till fotboll ändrar man fan inte på hur som helst.

Jockeluring Fem steg, med halvsteg man får sätta ord på själv?

Nja, orden behöver nog vara fasta för att inte stöka till det med för mycket förändringar. Och jag vänder mig lite mot "landslagsklass" om jag ska vara ärlig. Kanske ska jag bara gå med antal stjärnor eller liknande istället så kan varje person själv bestämma vilken värdering man lägger i varje stjärna.

Zingo Så här då? Tydliga beskrivningar i sju steg: ♥️💙

Emin Nouri
                    DBD
                    Giles Stille
                    Sidledssilka
                    Mattis Goes UFC
                    Adam skriv på skriv på skriv på
                    Napoli 87

-1, avsågad gran i SMP kanske hade varit något när man gör en Rodic mot helsingborg borta. En sån insats ska ju dra ner betyget rejält.

Zingo Mycket bra med fler betygsteg. För mig landar alltför många på betyg 3 men vid fler betygsteg hade jag sannolikt fördelat betygen mellan 2,5 - 3,0 - 3,5 på dessa spelare istället.

Jag hade också uppskattat betyg på tränaren utifrån laguttagning, spelsystem och byten.

Apotekaren -1, avsågad gran i SMP kanske hade varit något

Här är jag benhård, minusbetyg eller 0 kommer inte att bli aktuellt i en betygskala.

Bissan Jag hade också uppskattat betyg på tränaren utifrån laguttagning, spelsystem och byten.

Det här är intressant, ska utvärdera hur mycket jobb det skulle vara att få till det.

skrev det i den tidigare tråden men på tal om tillägg hade det varit nice om man kunde utse årets bästa inhoppare. Även om de inte är de bästa spelarna i laget så borde även de prisas på något sätt.