Sportgrupp känns otroligt division 4. Hoppas verkligen, VERKLIGEN bara detta är tillfälligt…
Vito lämnar Östers IF
Jag kan inte tänka mig att man har för avsikt att gå tillbaka till någon sportgrupp mer än tillfälligt. Men det är klart att den sportgruppen måste göra en analys om vad som gått snett (och vad som har gått bra), vilken väg man vill ta framåt och vilka egenskaper man vill att nästkommande sportchef ska ha.
Visionen där vi ska vara ledande i spelarutveckling har ju uppenbart inte funkat hundra hittills till exempel. Jag tror att vi kommer att få se en sportchef som gärna värvar yngre och mer utvecklingsbara spelare framöver.
Vito har gjort ett hästjobb med att ta oss ett steg på vägen och det tackar jag honom för. Nu är det dags att ta nästa steg.
Att man tillsätter en sportgrupp i ett akutskede är ju inget konstigt och det enda man kan göra. Sen tror jag att en ny sportchef kommer vara på plats om några månader, något annat vore jättemärkligt.
Kommer ändå sakna Vito. Många spelare har han tagit hit, många som gett Öster miljoner in på kontot och spelglädje på plan.
Även om man bortser från att termen "sportgrupp" osar satsning i hockeyns division 3 ("gubbar, jag har fått höra att en snubbe från Tyringe ska börja plugga till högskoleingenjör här, kan vi få loss 3 000 kr i månaden utöver utrustningsbidraget är han nog på!") tycker jag att det är rätt oroväckande att en sportgrupp tillsätts utan att det framgår tydligare vad meningen är med den.
Om planen är att hitta en kompetent ersättare i sportchefsrollen så snart som möjligt borde det inte behövas en grupp för att ta över förvaltningen under tiden, särskilt inte en så stor och bred sådan och inte i detta skedet av säsongen. Utvärdering av vad som under Vito fungerat bra/mindre bra och att utifrån den ta ut övergripande riktning framåt måste ytterst vara en fråga för styrelsen, inte för akademichef, tränarstab, etc. Att styrelsen sedan för all del kan och i viss utsträckning bör låta folk i den operativa verksamheten driva/delta i beredningen i det arbetet är en annan sak, men om det är vad sportgruppen är till för tror jag att det hade kommunicerats direkt. Det värsta vore väl om den utvärderingen faktiskt är gjord och att man då landat i en sportgrupp. Men det tror jag inte, bland annat av nedan skäl.
Jag tycker att det framstår som rätt klart att föreningen är lite tagna på sängen i detta. Annars hoppas jag att arbetet med att hitta en ersättare redan skulle ha påbörjat. Vore det så hade det inte funnits någon anledning att låta bli att kommunicera det, varför jag utgår ifrån att så inte är fallet. Om det arbetet vore igång finns det som nämnt knappast anledning att låta en så stor och bred grupp av personer ta vid här och nu. Och om sportgruppen vore tänkt att framför allt hantera arbetet med att hitta en ny sportchef borde den dessutom vara sammansatt på annat sätt. Det är varken rimligt eller lämpligt att låta tränarstaben rekrytera personen som ska vara deras chef.
Ovan innebär också att det i mina ögon är uppenbart att något skurit sig rätt så rejält mellan Vito och Jens och/eller Vito och tränarstab. Staben hade ju knappast fått vara med och styra sporten om Vitos tack och hej i stället hade berott på att Vito exempelvis stått upp mot en klubbledning/styrelse som börjar vackla i förtroendet för Foyston. Och både tidpunkten för och Östers agerande efter att Vitos farväl läckte ut, talar som sagt för att Vitos exit knappast var så pass väntad som jag får intrycket av att man nu låter påskina.
Hoppas i alla fall vid gud att föreningen åtminstone nu, när alla kort är spelade, snarast inleder arbetet med jakten på en ny sportchef och att den här sportgruppslösningen inte på något sätt ryms i vad som ska utvärderas för framtiden. Den absoluta skräcken är ju att någon bilhandlartyp i styrelsen övervärderar såväl sina erfarenheterna av att lagleda sonens pojklag som sina framgångar i Football Manager, börjar tycka att det svänger att tugga lite sköna telefonsamtal med agenter under helgerna i sommarstugan ("det här är ju ingen konst!"), för att sedan gå full Manuel Lindberg.
Vad gäller Vitos gärning kanske jag får återkomma någon gång. Tycker den har varit väldigt blandad när man summerar den. En hel del bra grejer, men faktiskt också ganska många rejäla plumpar.
Vikash Tror man ska se på sportgruppens sammansättning som att de representerar de områden som Vito var chef för (akademi och a-lag) respektive rapporterade till (Jens och styrelsen). Nu är karln borta, så då sätter vi oss tillsammans. Förhoppningsvis så länge. Kan ju landa i att man adderar en gubbe till i staben runt A-laget och låter huvudtränaren blir mer av en manager.
sandjohansson Kan ju landa i att man adderar en gubbe till i staben runt A-laget och låter huvudtränaren blir mer av en manager.
Inte alls otänktbart med tanke på ordförandens snack med Dan. Men frågan om är om Foyston är rätt person för det uppdraget.
Om det är någon gång man klarar sig bäst utan sportchef så är det typ efter sommarfönstret fram till slutet på säsongen. Nu lär det inte hända mycket då man inte vet var vi spelar 2025.
Däremot vill man ju ha en sportchef när säsongen börjar ta slut.
Vi behöver BOOOM!! Aka stjärnmäklaren i Marbella
Om man ska ta Elgens betygsättning i Smp av Vitos värvningar som någon form av neutral bedömning så blir snittet 2,9 på en 5-gradig skala. Det speglar rättså väl blandningen av hits and misses. Får Vito godkänt på det??
Jag är rädd att Jens är den som rattar kontot.
xonitex Jag är rädd att Jens är den som rattar kontot.
Är inte Jonatan Larsson kvar i Öster?
Så sent som i augusti så var han ansvarig för Östers sociala medier.
Labila Kabila ok! Är nog bara en miss, med tanke på att infon ligger ute på Instagram exempelvis.
Gällande nyrekrytering av sportchef v/s sportgrupp med befintliga löneposter - vi ska nog inte utesluta att styrelsen kan ha synpunkter på att satsningen mot Allsvenskan kostar för mycket pengar (utan våra försäljningar går vi back) och att det finns en viss osäkerhet kring hur bidragen från SEF och TV-intäkter kommer se ut nästa säsong. Samt om vi överhuvudtaget kommer att ha någon spelare att sälja för att rädda resultatet då.
Jag är absolut inte övertygad om att vi kommer att få se en sportchef till nästa säsong om vi blir kvar i Superettan. Då får Österledningen räkna med att spelare, supportrar och sponsorer kan komma att tycka att satsningen är oseriös. Jag säger inte att den ÄR oseriös per automatik (det beror på en mängd fler saker än en anställd sportchef) men den kan komma att UPPFATTAS som det om inte sportgruppen är extremt tydlig med vad den gör och inte gör.
Hur mycket kan det ligga på sportchefen gällande resultaten i P19, P17?
Eller ligger det bara under akademichefen?
Ligger en del av det på Vito är det väl ingen gott betyg med tanke på deras nuvarande placeringar.
Junes Barny är ju ledig och bör ju redan ha fått en del lön betald av J-Södra. Som sportchef lyckades han ju direkt att förverkliga alla mina drömmar med Södra...