Även om man bortser från att termen "sportgrupp" osar satsning i hockeyns division 3 ("gubbar, jag har fått höra att en snubbe från Tyringe ska börja plugga till högskoleingenjör här, kan vi få loss 3 000 kr i månaden utöver utrustningsbidraget är han nog på!") tycker jag att det är rätt oroväckande att en sportgrupp tillsätts utan att det framgår tydligare vad meningen är med den.
Om planen är att hitta en kompetent ersättare i sportchefsrollen så snart som möjligt borde det inte behövas en grupp för att ta över förvaltningen under tiden, särskilt inte en så stor och bred sådan och inte i detta skedet av säsongen. Utvärdering av vad som under Vito fungerat bra/mindre bra och att utifrån den ta ut övergripande riktning framåt måste ytterst vara en fråga för styrelsen, inte för akademichef, tränarstab, etc. Att styrelsen sedan för all del kan och i viss utsträckning bör låta folk i den operativa verksamheten driva/delta i beredningen i det arbetet är en annan sak, men om det är vad sportgruppen är till för tror jag att det hade kommunicerats direkt. Det värsta vore väl om den utvärderingen faktiskt är gjord och att man då landat i en sportgrupp. Men det tror jag inte, bland annat av nedan skäl.
Jag tycker att det framstår som rätt klart att föreningen är lite tagna på sängen i detta. Annars hoppas jag att arbetet med att hitta en ersättare redan skulle ha påbörjat. Vore det så hade det inte funnits någon anledning att låta bli att kommunicera det, varför jag utgår ifrån att så inte är fallet. Om det arbetet vore igång finns det som nämnt knappast anledning att låta en så stor och bred grupp av personer ta vid här och nu. Och om sportgruppen vore tänkt att framför allt hantera arbetet med att hitta en ny sportchef borde den dessutom vara sammansatt på annat sätt. Det är varken rimligt eller lämpligt att låta tränarstaben rekrytera personen som ska vara deras chef.
Ovan innebär också att det i mina ögon är uppenbart att något skurit sig rätt så rejält mellan Vito och Jens och/eller Vito och tränarstab. Staben hade ju knappast fått vara med och styra sporten om Vitos tack och hej i stället hade berott på att Vito exempelvis stått upp mot en klubbledning/styrelse som börjar vackla i förtroendet för Foyston. Och både tidpunkten för och Östers agerande efter att Vitos farväl läckte ut, talar som sagt för att Vitos exit knappast var så pass väntad som jag får intrycket av att man nu låter påskina.
Hoppas i alla fall vid gud att föreningen åtminstone nu, när alla kort är spelade, snarast inleder arbetet med jakten på en ny sportchef och att den här sportgruppslösningen inte på något sätt ryms i vad som ska utvärderas för framtiden. Den absoluta skräcken är ju att någon bilhandlartyp i styrelsen övervärderar såväl sina erfarenheterna av att lagleda sonens pojklag som sina framgångar i Football Manager, börjar tycka att det svänger att tugga lite sköna telefonsamtal med agenter under helgerna i sommarstugan ("det här är ju ingen konst!"), för att sedan gå full Manuel Lindberg.
Vad gäller Vitos gärning kanske jag får återkomma någon gång. Tycker den har varit väldigt blandad när man summerar den. En hel del bra grejer, men faktiskt också ganska många rejäla plumpar.