Zingo Eventuell osäkerhet om ekonomin inför nästa år borde inte gälla Tv-avtalet eftersom Maxs avtal gäller över 2025. Men en klok ledning tänker redan på 2026 då nya spelare inför nästa år även ska ha kontrakt 2026. Och tiden går snabbt som alla vet. Jag skulle gärna vilja veta vad ordförande Karlsson menade specifikt i intervjun med Dan Magnusson efter Sandviken, när han sade ngt i stil med "Satsningen går vidare men den kan göras på annat sätt.". Vad det sportchefsrollen han menade?

Jag är inte heller säker på att vi har en sportchef nästa och det behöver inte vara lika med sportslig nedgång. Likväl kommer det att uppfattas negativt hos olika intressenter och där måste nog Öster, precis som du skriver, vara extremt tydliga med strategin. Det viktigaste i en sådan grupp är ändå kompetensen och där måste Öster visa en hel del för att stilla min oro.

KalleKula Lika bra att akademichefen också får sparken då jag tror att han och Vito samarbetade mycket och lägger ingen energi i p19 och p17 med tanke på att dom har splittrat akademilagen och dom ligger där dom ligger.

Det finns inget som per definition talar för negativa resultat med en sportgrupp som leder Östers värvningar 2025. Men man behöver vara medveten om riskerna:
-Svårighet att ge en sportgrupp sparken jmft med en individ. Riskerar att på längre sikt vara kvar i föreningen och spiralen nedåt fortgår.
-Vilken röst är det som talar? Att få en person som kontakt vid värvningar ska inte underskattas.
-Kontakt mot spelartrupp och motvikt mot tränare, vem tar vilka samtal?
-Risk för irritation och splittring inom sportgruppen när man tycker och tänker olika. Vilket riskerar spilla över på hela styrningen av föreningen. Särskilt om sportsliga resultat inte kommer.

Fördelar.
-Bättre möjlighet att fånga upp fler spelare när fler arbetar kring frågan.
-Med rätt personer kan man väga för och nackdelar på ett bättre sätt med större insyn.
-Ekonomiskt smartare.

NonPhixion Så i stort sett:

• Du kommer få gå efter den här säsongen. Vi ska ha ett sportråd istället.
    • Ok, då slutar jag direkt.
    • Ok.

Antyder ju också i att utvärderingen av Vitos arbete landat i underkänt. Är ju inte ens säkert att Vito kan ges cred för försäljningarna. Sigurgeirsson lär Tufa haft koll på och Herdonsson fanns ju i leden redan.

sandjohansson Så verkar det ha varit om nu Elgens info stämmer. Man är ju väldigt nyfiken på vad som isåfall fått Jens att vända 180 grader vad gäller vikten av en sportchef.

El_barto Det är i grunden svårare att hylla en sportgrupp jämfört med att lyfta upp en enskild person. Så naturligtvis har en lyckad sportchef mer gloria runt sig och uppfattas därmed som en större lyckoträff.

El_barto Finns säkert många i lägre divisioner.

Poängen är att det inte är organisationsformen som ger poäng eller uppflyttning. Rätt folk i en sportgrupp framför en som gör värvningar i 11e timmen på Ica Sölvesborg.

Jag gissar att Jens o styrelsen kommit fram till att han själv har rätt kompetens för att sköta sportchefsrollen. Det är ju i princip en VD-roll i föreningen då den avgör hur verksamheten lyckas. Med risk att bli idiotförklarad så hade väl Stig Svensson ingen sportchef till hjälp.

Åh. Jag vet inte hur jag ska uttrycka min frustration. Men det känns inte bra. Det verkar vara mycket intriger, maktkamper och annat i föreningen. Jag är mest kritisk till Jens just nu vad ska han göra i en sportgrupp? Och vad är det bästa vi har i styrelsen, Pelle Lindblad får jag förmoda. Och tränarna, hur mycket kontinuitet andas det? En tränare är väl i genomsnitt i en förening 2 års tid.

Vad kan man göra som medlem?? Det här luktar illa.

xonitex svaret är väl ”sörj inte, organisera er!” Sedan räft- och rättarting på årsmötet

Plantagenparkeringen Ok, men ge mig ett exempel.

Att det "finns säkert" är ett rätt larvigt argument för. Att det skulle finnas i Division 48 Södra Väckelsång är knappast relevant.

Det är elitfotboll vi talar om. Inte ett kompisgäng som ska dra ihop lite fotboll efter skolan.

xonitex Det finns verkligen inga rimliga skäl att anta att det här ska sluta bra. Man kan väl hoppas, men det är en rätt naiv förhoppning.

El_barto Jag kan ge dig flertalet misslyckade sportchefer.

Sportgrupper är vanligare när ekonomin krisar eller man inte får ut önskad effekt. Så, gissningsvis är resultatet av en sportgrupp i högre divisioner färgat av sämre tider. Där är inte Öster.

Jens och styrelsen ser frågan ur ett organisationsperspektiv.

Jag har halvt på allvar och halvt på skämt undrat hur involverad Vito har varit i mer än våra serber. Höög, Kusu är från IFK norrköping. Tufa hämtade sitt kontaktnät och isländska spelare. Med det kan man undra hur starkt han jobbat in nya spelare? Retoriskt fråga, är det en typ av sportgrupp?

Med det sagt förväntar jag mig att även Foyston har ett kontaktnät. Ingen Häckenspelare än. Det borde finnas folk där redo på lån ex. Eller ska han snart tröttna på pendlingen och göra en Askebrand? Hur tillfälligt ser han jobbet.

Plantagenparkeringen ...för Foyston en första chans med just Öster att bli en redig tränare med huvudansvar, givetvis vill han sitt lag skall komma så högt upp som möjligt, men även om det skiter sig ngt o han får kicken i November så lär det finnas andra liknande jobb på just den positionen utanför dörren ju.

Föreningen gjorde förra året ett nollresultat trots storförsäljningen av Runar. Gissar att vito fått en större plånbok iår där han misslyckats bygga en vinnande trupp och att styrelsen då fått nog?

Det är väl bara ett par veckor sedan som Dan M refererade till eller i en intervju citerade ordförande som som ska sagt något i stil med att satsningen mot allsvenska kommer att fortsätta även om Öster inte går upp i år men se lite annorlunda ut.
                  I det ligger kanske att det inte är det inte är de dyra nyförvärven som ska ta Öster till allsvenskan utan en tränare som får gnugga ihop en spelartrupp utifrån sin idé (typ Sandviken).