Nu samlas fotbollsrörelsen i Sverige för att diskutera Svenska fotbollsförbundets ordförande Reinfeldts framtid. Hammarby verkar för avsättning av Reinfeldt och många stödjer det kravet i landets fotbollsdistrikt och föreningar. Karln är en katastrof på posten och definitivt inte en idrottsledare. En avdankad politiker som vill stråla i glansen av fotbollen utan kunskap och engagemang för sporten. Ut med karln!

Instämmer.
Femtonsårsregeln som införts är bland annat en av många katastrofgrejer med rent storstadsfokus.
Kommer få förödande konsekvenser.

Bissan femtonårsgräns på seniorfotboll i hela seriesystemet.
    Kommer bli döden för klubbarna på landsbygden. Inte minst på damsidan.
    13 hade väl varit ok, men femton…

Bara Småland rösta emot om jag förstått det rätt, införs till nästa säsong.

Snacka om att döda talangen. Vad spelar ålder för roll när man debuterar i seniorsammanhang, ingen alls. Snarare så att ju tidigare desto bättre.
      Detta kommer bara leda till att det största och mest motiverade talangerna kommer fly landet och vi får nöja oss med halvt motiverade talanger och avdankade spelare.

jojolaget

Det tror jag inte är något större problem. De största talangerna spelar inte seniorfotboll som 14-åringar eftersom de tillhör klubbar högre upp i seriesystemet. Försvårande för småklubbar i div6 på landsbygden dock.

Pelle skulle inte vilja kategorisera den med just divison 6 klubbar, det finns stora talanger även högre upp såklart. Men skulle en grabb ha en exceptionell talang men inte får nyttja den p.g.a en sopa i SVFF som vill köra fotbollen genom sitt eget race rakt ner i fördärvet kommer elitklubbarna inte satsa på talangen, eftersom man inte heller kan låna ut spelaren till en samarbetsklubb längre ned i systemet. Man tar inte in en talang i sitt stall bara för att det är kul, man har såklart en förhoppning om att den skall blomma ut och gärna så fort som möjligt.

Det som retar mest är ändå att man vill in och peta i spelarnas rättigheter, vad ska man där och hindra spelare för?

jojolaget

Ja, så klart finns de i div 3-5 också. Några enstaka 14-åringar har väl säkert testat på div 2. Jag menar bara att den här regeln inte kommer slå främst mot de största talangerna(som kan gå från att vara för ung för att spela div 3 i Knäckebrödhult till en akademi i större förening och fortsätta utvecklas) eller elitklubbar( som inte spelar så unga spelare ändå). Lingonboda BK kan ju däremot behöva sina 14-åringar för att få ihop lag.

Sääf Sr Hade mer än en elev när det begav sig som debuterade i Vederslöv, Gransholm etc när de var 14. Betydde jäkligt mycket för de killarna.

Reinfeldt Sveriges farligaste man. Det började efterbliven politik nu försöka förstöra fotbollen.

Afroman Härligt att detta blivit ett politiskt forum! Har ett 75-sidigt dokument med kritik mot nuvarande och tidigare regeringar som jag gärna delar med mig av. Vilken tråd passar bäst?

jon Edit/mod: Även om inget formellt regelbrott begåtts (än) stämmer jag i bäcken och rekommenderar att ni tar detta internt någon annanstans

Jo vissa undrar ju varför han t.ex. ej syns nå´mer, t.ex. på Svennis begravning, men ju ingen diskussion som ger nåt härinne. Av mer mer vikt FIFA/UEFA vars regelverk mer påverkar oss o fotboll i stort, bra folk kan spy galla på twitter anyway....

Afroman har ej twitter, kanske kan prata fotboll här?

jon Är du förvirrad eller? ” Har ett 75-sidigt dokument med kritik mot nuvarande och tidigare regeringar som jag gärna delar med mig av. Vilken tråd passar bäst?”

Jag svarade skriv på twitter för det passar ej här??? Ajaj med dina svar verkar det där dokumentet är något man hittar i en happy meal.

• jon svarade på detta.

Iochmed att Fredrik Reinfeldt numera är ordförande i Svenska Fotbollsförbundet så är det helt i sin ordning att diskutera honom på ett svenskt fotbollsforum. Men då tycker jag likt @Slangen ovan att detta helst bör ske utan att fastna i det vanliga höger/vänstertjatet. Precis som vårt lags färger är röda och blåa så är vi alla lika olika härinne. Nån klok EF:are - jag minns inte vem - sa nån gång när vi hade tydliga höger/vänsterclashar i klacken nåt i stil med "vi är fan inte så många att vi har råd att tjafsa om politik också, vi är ju alla Öster, låt oss fokusera på det".

Afroman det var ett skämt. Har inget dokument. Diskuterar inte politik på ett fotbollsforum. Reinfeldt kan man såklart diskutera som ordförande för svff men bör väl inte göra det som politiker

jon Damm bro you got the whole squad laughing 🤣

El_barto

El_barto Hade mer än en elev när det begav sig som debuterade i Vederslöv, Gransholm etc när de var 14. Betydde jäkligt mycket för de killarna.

Efter flera år som högstadielärare på en mindre skola, Åseda, har jag haft mängder med elever som regelbundet i tidig ålder spelat seniorfotboll. Minns fortfarande den gången i ett klassrum när det visade sig att de tre grabbarna som satt längst bak i salen berättade att just de skulle starta i backlinjen i kvällens div 5-match. På måndagen berättade de glatt att matchen vunnits med 5-2.
                        Minns även en kille, 13 år,i årskurs 7 som jag mötte på skolgården och där jag förhörde mig om den kommande helgens fotbollsaktiviteter.
                        Jo, sa han. Ikväll är jag med i pojklaget och då ska jag stå i mål och i morgon är det match med A-laget, men då ska jag spela på topp.
                        Ett år senare var samma kille sommarproffs i Öster.
                        Fick även höra en historia från Braås som utspelade sig för ca 40 år sedan. Braås A-lag mötte ett lag från Kalmarhållet till. Kalmariterna var väl varken bättre eller sämre fotbollsspelare än Braås-spelarna men de hade en äldre veteran, troligen med ett förflutet i Brofästets AIK alternativt FF, som dominerade spelet alldeles för mycket.
                        Halvtid i omklädningsrummet hos Braås diskuterades det livligt hur man skulle få stopp på gubbjäveln. "Hur gör vi?"
                        "De kan jau göra" säger en välväxt och trettonårig Jesper Jansson.
                        Och så blir det. Första gången i andra halvlek när veteranen får bollen kommer unge Jansson stormande och sätter in en rejäl bröstvärmare. Kalmariten far i backen och ligger och flämtar efter luft men lyckas ändå få fram nånting i stil med "lär dig (pust) spela fotboll (flämt) din förbannade junior!"
                        Jesper lutar sig över den liggande motspelaren och hans svar lyder:
                        "Du, jau spelar fakteskt baura i pöjklaget!"
                        Allvarligt talat så får vi verkligen hoppas att det inte blir någon 15-årsgräns, är säker på att det blir döden för massor av klubbar på landsbygden. Div 6-serierna försvinner och div 5 blir ofullständiga och haltande tabeller som följd.