El_barto
El_barto Hade mer än en elev när det begav sig som debuterade i Vederslöv, Gransholm etc när de var 14. Betydde jäkligt mycket för de killarna.
Efter flera år som högstadielärare på en mindre skola, Åseda, har jag haft mängder med elever som regelbundet i tidig ålder spelat seniorfotboll. Minns fortfarande den gången i ett klassrum när det visade sig att de tre grabbarna som satt längst bak i salen berättade att just de skulle starta i backlinjen i kvällens div 5-match. På måndagen berättade de glatt att matchen vunnits med 5-2.
Minns även en kille, 13 år,i årskurs 7 som jag mötte på skolgården och där jag förhörde mig om den kommande helgens fotbollsaktiviteter.
Jo, sa han. Ikväll är jag med i pojklaget och då ska jag stå i mål och i morgon är det match med A-laget, men då ska jag spela på topp.
Ett år senare var samma kille sommarproffs i Öster.
Fick även höra en historia från Braås som utspelade sig för ca 40 år sedan. Braås A-lag mötte ett lag från Kalmarhållet till. Kalmariterna var väl varken bättre eller sämre fotbollsspelare än Braås-spelarna men de hade en äldre veteran, troligen med ett förflutet i Brofästets AIK alternativt FF, som dominerade spelet alldeles för mycket.
Halvtid i omklädningsrummet hos Braås diskuterades det livligt hur man skulle få stopp på gubbjäveln. "Hur gör vi?"
"De kan jau göra" säger en välväxt och trettonårig Jesper Jansson.
Och så blir det. Första gången i andra halvlek när veteranen får bollen kommer unge Jansson stormande och sätter in en rejäl bröstvärmare. Kalmariten far i backen och ligger och flämtar efter luft men lyckas ändå få fram nånting i stil med "lär dig (pust) spela fotboll (flämt) din förbannade junior!"
Jesper lutar sig över den liggande motspelaren och hans svar lyder:
"Du, jau spelar fakteskt baura i pöjklaget!"
Allvarligt talat så får vi verkligen hoppas att det inte blir någon 15-årsgräns, är säker på att det blir döden för massor av klubbar på landsbygden. Div 6-serierna försvinner och div 5 blir ofullständiga och haltande tabeller som följd.