Att nå någon form av konsensus angående laguttagning är svårt alldeles oavsett och rent omöjligt i motgång. Vi kommer att tycka olika, spelarna kommer att tycka olika, tränare kommer att tycka olika.
Det jag vill föra till diskussionen är att statistik är i sig aldrig sanningen, utan ett redskap som både kan hjälpa och stjälpa jakten på sanningen. Man ska alltså aldrig såga statistiken i sig, men man kan såga de slutsater som man kommer fram till baserat på den. Framförallt missar ofta de ensidigt statistikfrälsta att det finns andra parametrar att ta hänsyn till.
Utöver statistiken så har vi ju då även människors upplevelser att ta hänsyn till. Rapporter från träningar. Journalisters och supportrars tyckande. Politik och agendor. Och så vidare.
Det är lite synd om er på det här forumet som får stå ut med mitt tjat om att inget är helt svart eller vitt. Men här kommer det igen: Bara för att någon har fel (eller rätt) om en sak är det liksom inte AVGÅ FÖR HELVETE direkt liksom. Belackare till Foyston har funnits hela tiden, och jag tycker mig märka att de som krävde hans avgång förra året (för att vi skulle missa Allsvenskan, avsaknad av spelide och bla bla bla) är de som gör det nu också. De behöver inte tänka på vad vi har för alternativ, vem tar över på kort och/eller lång sikt, slipper tänka på ekonomi, hur spelartruppen som helhet kommer att reagera o s v.
Men - och det är ett stort men - fortsätt tycka likförbannat, det är det vi har det här forumet till. Och många bra saker kommer fram här som företrädare för föreningen kan läsa och ta med sig in till styrelserummet.