Jag saknar egentligen inte kontinuitet mest, jag saknar spetsspelare. Några av våra värvningar på de tre forwardspositionerna har inte hållt den kvalitet vi behövt, kanske främst Tamminen och Kouakou. Bägge har potential, absolut men vi har inte tid eller råd att vänta med den. Så tillsammans med ersättare för Mörfeldt och Sanyang så ser jag också att Foyston (vi) behöver en ersättare för Kouakou. Den sistnämnda skulle faktiskt kunna vara ett lån.
För Foyston är ju definitivt en s k rolltränare, han har ett system med tydliga roller som spelare ska boxas in i. När han utvärderar spelare på en position är det mot rollen i sin helhet, inte bara "bäst på positionen" typ. Det har sina fördelar och sina nackdelar det där. I år har han lite gjort avkall på det för att få plats med en kille som Sanyang, men laget som helhet kan faktiskt fungera bättre när rollerna fungerar trots att det kanske är "sämre" spelare på planen om ni förstår vad jag är ute efter. Det förklarar väl att man inte alltid fattar hans laguttagningar också, vi har lite andra kriterier när vi värderar.
Jag skulle vilja se vad Foyston kan åstadkomma när han har en hel elva som han har handplockat fram. Än så länge tycker jag faktiskt inte att vi har fått se det. Det har blivit lite som att han fått hålla till godo med vad vi kunnat skaka fram. Och det passar inte riktigt den tränartypen bra.