Jag känner flera saker i ämnet. Lite för/emot gällande huruvida vi bör behålla Foyston.
För:
Jag har på det stora hela förtroende för Foyston och hans idé och ledarskap. Jag förstår hans resonemang kring dels spelschemat och att de lag vi mött helt enkelt har de där extra kvaliterna över oss som gör att de får med sig poäng och vi inte får det. Att förlora med uddamålet mot DIF, Malmö och AIK är verkligen ingen skam, att det blir 0-3 mot Hammarby är givetvis för mycket, men Degen förlorade stort mot Malmö igår. Att sparka en tränare är inte en mirakellösning, och generellt så sparkas tränare för ofta, enligt min mening.
Jag tycker också att vår trupp är för dålig, ärligt talat. En tränare kan bara göra så mycket med det material han har - och vi har en stark Superettan-trupp. That's it. Jag tycker inte det är konstigt att vi har problem att hävda oss emot toppmotstånd i Allsvenskan. De som hade förväntat sig att vi, utan att ha varit i Allsvenskan sen 2013, ska komma in och plocka trepoängare på 3Arena, Eleda osv... Det är verkligen optimistiskt i min bok.
Emot:
Det är resultat som räknas, och situationen hade sett annorlunda ut om vi hade fått med oss poäng, eller om vi gjort 2-3 mål under den här perioden. Nu känns det bitvis hopplöst i att vi inte skapar några ordentliga chanser. Sen, jag håller med om tuffa spelschemat, men vad fan hände på Örjansvall? Den matchen är ett mysterium, och där borde det varit 1-3 poäng. Där kan man inte skylla på spelschemat.
Foyston kan uppenbarligen fotboll, men jag tycker dels han gör konstiga uttagningar, och att hans matchcoachning är nästan obefintlig. Egentligen kan man säga så här: det blir svårt att hitta bevis för att Foyston är en bra tränare, här på sistone. Då får man nog gå tillbaka till förra säsongen - kan någon hjälpa till med ett exempel där Foyston stack ut?
Jag tycker det verkar som att Foystons ovana att vara huvudcoach spökar. Det verkar lite svajigt i truppen, och hela Rodic-gate är inte direkt ett plus.
Summa summarum: Jag tycker inte det räcker till att sparka honom nu, men de kommande omgångerna är nyckelomgångar. Vi måste ta ett visst antal poäng här mot blåvitt, Gais och ffa Värnamo. Jag vet att vissa tycker att det kommer vara försent då, men jag tycker det känns för impulsivt att agera redan nu.