thrillbo Jag känner flera saker i ämnet.
Tack för ett nyanserat och intressant inlägg som främjar diskussion 👏
Det jag har emot Foyston är i princip samma saker du skriver. Det varvas bra saker med sämre saker i såväl laguttagning och matchcoachning. Men jag börjar väl tyvärr landa i att truppen är för dålig, att nyförvärven inte levererat som vi tänkt och att spelarna som "gjorde jobbet förra året" inte höjt sig på det sätt ledningen tänkt sig att de skulle göra. Man kan vara hur tydlig som helst som tränare, men när spelarna känner att de inte kan/hinner/vågar göra rätt saker med bollen utan istället konstant vänder hem och söker den trygga vägen så spelar det ingen roll vilket spelsystem Foyston ställer upp med, knappt ens vilka spelare han ställer på planen från start.
Vill vi byta tränare? Kontraktet är skrivet 2+1 vilket jag tolkar som att vi betalar Foystons lön året ut oavsett. Tack vare Allsvenskan har vi råd med detta om ett vettigt alternativ dyker upp. Men då får det konsekvensen att vi har mindre pengar att lägga på nyförvärv/lån.
Om vi leker med tanken att vi ska få in en ersättare på tränarposten som ska rädda oss kvar i år så är det inte "hårdare tag" som ska in. Vi behöver en lagom cynisk mysperson som direkt får truppens förtroende bara med sin personlighet och kunnande. En modern Nanne Bergstrand eller Thomas Askebrand om ni så vill. Som ser sin spelartrupp och lyfter den.
Jag delar ovanstående tankar att det är i de kommande tre matcherna det avgörs. Kan ett trendbrott skönjas (inte bara spelmässigt utan även poängmässigt) så tror jag att Foyston kan sitta säkert och i lugn och ro få önska nya spelare till fortsättningen. Om inte tror jag att både tränare och ett antal spelare ryker (eller lånas ut) i sommar och att några nya tas in.
Och om det sistnämnda - låt oss då hoppas att det lyckas. För tar vi in en sämre tränare än Foyston och därmed orsakar en spelarflykt/ointresse så kan olyckskorparna få rätt - då är det inte bara Superettan 2026 som är problemet utan även Division 1 2027.