Personligen tycker jag att vi har väldigt mycket att förbättra. Det första vi borde fokusera på är våran taktik och strategi. ÖIFs nuvarande trupp är uppenbarligen inte på samma nivå(än) som topplagen i Allsvenskan men vi har defininitivt bra chanser mot lag som Sirius, Värnamo, Halmstad och andra mittenlag.
Det jag såg på matchen mot Värnamo gör mig oroad att vi ej anspelar på våra styrkor väl nog. Vi är ju faktiskt kända för våra inlägg och hörnor men på senaste har det inte heller hållit alls lika bra. Jag vet inte om det har med skillnaden i skicklighet av spelare i lagen eller om taktiken helt enkelt inte håller i en mer avancerad miljö. Vi har svårt att komma ut på kanterna snabbt då försvaret är tuffare att ta sig igenom såväl som att vi sällan jobbar framåt för att skapa möjligheter/yta.
Vi är på tok för passiva, vilket ofta resulterar att vi passar bakåt och ger motståndarna chans att komma in i en bättre posistion. När vi senare ska försöka skapa ytor och passningsspel är vi så pass inlåsta att vi får jobba bakåt igen, vilket bara skapar en ond cykel.
Det är ofta att vi får rensa eller helt enkelt chansa på långbollar riktade till motståndarnas backlinje, vilket visar sig inte vara så jävla dumt ändå? Någon gång på en blå måne gör vi en snygg nedtagning som leder till anfall. Det behöver vi mer av, chanser!
Det känns som att alla spelare bör ta vara på det kommande tidshoppet och öva på långbollar, nedtagningar, vändningar och avslut på mål, då det nästan bara är Seger som vågar satsa på skott när vi väl har vinden i ryggen. Aliev är riktigt duktig på att ta emot både mark- och luftbollar, vilket både är negativt och positivt om vi inte kan få över bollen till honom. Sanyang är snabb och skicklig men rätt meh på att slå inlägg, vilket betyder att vi måste bli bättre på att möta honom när han eventuellt skapar ytor. Mittfältare måste försöka utmana luftkamper mer och trycka upp mot anfallarna, eller åtminstone ta ner bollen och göra val därifrån. Våra backar är duktiga på att jobba hemåt men kan ibland passa fel och tappa boll, vilket vi egentligen skulle kunna beta av om vi bara vågade gå framåt med bollen.
Självklart, det är aldrig så simpelt som att säga "ändra på detta" och så löser det sig, men det är bara mina förslag. Håller ni med eller tycker ni att vi bör ha vårt fokus på något annat?