God kväll, fellow East Fronters! Hoppas att era veckor har varit bra, än så länge. Nu när matchuppehållet är igång så skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker inför nästa omgång. Vad har ni för förhoppningar och förväntningar om truppen? Dela gärna med er! Detta är iallafall min analys och mina förhoppningar:
Framtidens forwards
Det snackas om att folk hoppas att vi kan värva mer offensiva spelare, då Mörfelts kontrakt går ut och Sanyang har slutfört sin övergång till Slavia Prag. Vi kanske inte ens behöver det, dock. Tycker att vi fortfarande har sett lite av Poppler och Rodic på plan. Särskillt Rodic efter hans prestation mot Degerfors i lördags, jag är riktigt imponerad och glad över att se en så pass pigg och taggad kille som vågar chansa på det offensiva. Jag tror att spelet väcktes lite när han blev inbytt, även om taktiken blev betydligt mer fokuserad på försvar.
Taktik och Omväxling
Och på tal om taktiken: Ruggigt jävla snyggt gjort av Foyston och spelarna, skillnaden på första halvlek och andra är som natt och dag och det funkar så jävla bra! Grym omväxling som sumpade varje anfall som Degerfors försökte, även om det skedde bolltapp och misstag. Inte nog med våran pigga backstyrka har Wallinder i mål ännu en gång bevisat varför han förtjänar sin plats i Östers IF. Reflexer som en katt, snabb som en leopard och envis som en gnu i alla situationer. Man blir alldeles stolt för varje räddning han gör.
Målchanser
Väldigt roligt att Olsson fick chans att skina med ett av de vackraste målet på länge. Helt rätt val att satsa på skott, det var nästan som att Degerfors blev helt överraskade av beslutet. Detta är något som jag definitivt vill se mer av, då det ändå visar sig att vi har lite krut i bagaget. Detta är också något som jag hoppas att vi kan träna lite mer på, nu när vi ändå har chansen att finslipa nya tekniker under pausen. Det gäller självklart för alla spelare, men ännu mer för Seger, Aliev, Kouakou, Gyamfi etc. Förbättrade nedtagningar och polerade avslut är vad jag saknar från våra anfall, förhoppningsvis delar jag och Foyston samma tankesätt i detta ämnet.
Mittfältarnas roll
Nu när vi på senaste börjat chansa på långbollar och utsparkar är det EXTRA viktigt att ha mittfältare som är inne och krigar om mot-/nedtagningar vid planens mitt. Resultatet på den särskilda kampen bestämmer nämligen om VI FÅR ett anfall eller om vi får ett anfall MOT OSS. Oftast så behövs det ingen grandiös finesse eller ett mästerverk för att anspela på det, bara att man är först på boll och kan forsla upp bolljäveln mot fientligt målområde eller kant. Kouakou, Gyamfi, Söderbergarna och Christensen är i princip Plan B om Plan A(anfallarna) misslyckas i sina dueller. Om Plan B misslyckas så får man hoppas och be att Plan C(backarna) kan ta tag i det och rädda oss från ett mål. Alla planer är minst lika viktiga men mittfältet är anslutningen mellan anfallet och försvaret, därför man kan på sätt och vis argumentera att vi bör lägga mycket tid och eneri på att jobba bort bolltapp, förlorade närkamper/nedtagningar och usla passningsförsök.
Detta är såklart bara mitt perspektiv och mina åsikter. Vad tycker ni, gubbar? Vad vill ni se att ÖIF fokuserar på under sommaruppehållet?