Jag har precis (o)roat mig med att tiitta på de 26 sista minuterna av matchen efter att JVP kommit in på plan. Jag läser kommentarer här om att denne usle spelare är bland det sämsta köp Öster någonsin gjort. Jag kan väl med gott mod säga att jag under mina snart 50 år på olika värendsvallar sett betydligt sämre spelare.
Han börjar med att dra på sig en frispark långt upp när han sätter en hand i ryggen på en motståndare. Han är inblandad i 4 luftdueller där han är etta på hälften av dem men där ingen boll hamnar hos österspelare men i båda två där han förlorar hamnar bollen hos österspelare som dock inte lyckas göra något vettigt av det.
Han bidrar två gånger i försvar på egen planhalva genom att dels viktigt nicka undan ett inlägg efter en hörna och dels när han senare springer ifatt en motståndare och vinner tillbaka bollen som han sen slår helt galet rakt in i mitten till en BP:are. Detta efter att han tidigare försökt sig på ett långskott som blockas av motståndare. Han avslutar med att ta en snabb löpning och blocka målvaktens uppspelsförsök och detta leder till inspark.
Han löper vid två eller tre tillfällen sig helt omarkerad inne i motståndarnas straffområde vid österchanser men vid alla tillfällena slarvas chanserna bort av medspelare som inte upptäcker detta. På 26 minuter lyckas inte medspelarna vid ett enda tillfälle hitta fram med en boll till sin toppforward. Jag skulle nog vilja kalla insatsen med tanke på + och - i de situationer han var involverad i för rätt så medioker.
Detta är på intet sätt ett JVP-försvar, jag har inga förväntningar alls på en spelare som knappt spelat den sista tiden. Han gör inte något märkvärdigt av det han får att jobba med men å andra sidan så är det fan inte mycket han får att leka med, framför allt inte på den delen av planen där han ska ha sin styrka. Jag kan dessutom ganska säkert säga att ingen av div 1-spelarna Poppler och Gabrielsson hade lyckats åstadkomma något av värde i en match där det inte finns någon uppbackning alls.