För mig är detta ett tränarmisslyckande framför allt.
Till den här säsongen har anfallsspelet blivit bättre, både i utfallet men också i spelet. Visst kan det se fantasilöst och torftigt ut mot lag som Gefle, som ställde upp med en rak åttabackslinje, det kommer det dock ALLTID riskera att göra eftersom inget lag i Superettan är så tekniskt överlägset att det finns något hundraprocentigt motmedel. Men när typ Gefle spelar så lågt kommer det också ALLTID att dyka upp chanser bara på grund av det, och det kommer inte att se snyggt ut men oftast kommer Öster göra ett par mål även i de matcherna. Som nu i lördags.
Men försvarsspelet.... Förra säsongen präglades av onödiga tapp i matcher där Öster var spelförande men genom oförklarliga individuella och kollektiva misstag bjöd bort både mål och poäng. I den änden har det fortsatt se lika illa ut i år. Lite färre målvaktsmisstag än så länge, men då har utespelarna bjudit på några extra i stället. Jag kan inte se någon annan huvudsaklig förklaring än att det finns en otrygghet i lagets defensiva spel, och framförallt där ligger min kritik mot Tufa. Han tog över ett lag med i princip Superettans bästa defensiv, han har i stort sett samma spelare att tillgå som utgjorde stommen i det, tillsammans med ytterligare förstärkningar, och han var med hela fjolåret. Hur han då kan hatta runt i backlinjen som han har gjort hittills är helt oförståeligt. Några gånger har det varit framtvingat men oftast har det varit hans val. Har vi sett 90 minuter med samma spelare i fyrbackenen enda gång i år? Knappt va? Och det framför en ny målvakt. Det säger sig självt att när de första misstagen kommer under de förutsättningarna, blir det en perfekt grogrund för otrygghet, och så följer det fler av bara farten.
Jag tycker att Tufa ska vara kvar denna säsong ut. Men vänder han inte detta, tydligt och snart, måste det börja planeras för någon annan till nästa år. För nu finns det faktiskt inte några ursäkter längre.