Plantagenparkeringen
De senaste fyra åren har skytteligavinnaren gjort 18 mål eller fler. Tre av de gångerna har deras lag dock inte gått upp.
Dessförinnan gick det 5 år utan att någon kom upp i 18 mål.

Oväntat positivt ändå.
Jag kan hålla med om att en spelare som garanterat så många mål hade suttit fint, men finns de ens? Vem har gjort fler än 15 mål två raka säsonger i Superettan? Gör man det ett år så spelar man någon annanstans nästa år.

ÖIS kaos och inlånade trupp imponerar inte på mig än iaf.
HIF ännu mer kaos och ständig krock mellan uppblåst självbild och verkligheten gör det jobbigt.

Hasse-Hattrick
    Är väl iofs bara Nilsson och Nuh som är på lån i Öis. Och vad gäller Nilsson har man hintat att en permanent övergång är på gång under året.

Slangen

De tog in Styffe som mittback nu också, Öis. Och Mujanic, som sagt.

För övrigt är väl HBK på väg att sno åt sig en bror Granath till i vinter. Efter den lite anonyma Villiam från Skövde är Viktor med skytteligasegern för Västerås på ingång. Vore en bomb om de sedan skulle kunna locka till sig även tredje brorsan Gustav från Degen i ett försök att återskapa Bröderna Elm.

Vi får nöja oss med att minnas tiden då vi hade Kalle Granath i vår allsvenska trupp, på tal om VSK.

Hansen
        Ja men Styffe och Mujanic är inte lån. Syftade på kommentaren att de hade en ”inlånad trupp”.

Personligen tror jag Öis definitivt kommer utmana om topp tre i år. Men det trodde jag iofs förra året med…

Slangen

Ja absolut, egentligen var mitt svar mer ett inlägg om att deras satsning ser rätt vass ut och inte bara är lån. Jag instämmer i din utsaga om att de kan bli rätt farliga, lite Värnamo 2021-varning.

Missade första träningen på plats igår, grymt snyggt att man kan se den i efterhand. Som vanligt bra produktion!
          https://www.minboll.se/sport/nu-drar-fotbollssasongen-igang-folj-osters-forsta-traning-direkt/

Några reflektioner från interaktionerna med tränare/ledare:

• Blev lite chockad när Magnusson kastade sin rätt breda småländska rakt i nyllet på Tufa som visserligen svarade på engelska men förstod varje fråga till 100%. Next level!
          • Hade kanske hoppats att man skulle våga ställa Pavicfrågan till Vito officiellt igen när man nu fick chansen att pressa honom lite. Tröja 2 är som bekant ledig.. Men jag skulle nog säga att Pavictåget har gått, skulle vara otroligt konstigt om han kom tillbaka nu. Om jag får gissa så kanske man tänker sig ett lån av någon som blivit över från en allsvensk klubb som backup?
          • ABW slår mig alltid som väldigt klok varje gång han hörs och syns i media. Den här gången inget undantag.
          • Sebastian Starke Hedlund fick vi höra och se för första gången. Känns väldigt mycket... trygg mittback. Inga utsvävningar. Walk the walk istället för talk the talk? Hoppas det.
          • Niklas Söderberg också intressant, kanske mest med tanke på diverse lösryckta citat som spridits från dalamedia. Jag stör mig personligen inte ett dugg på att han våndades inför beslutet. Kunde snarare känna igen mig själv inför ett av mina egna byte av arbetsgivare. Inte konstigare än så, Verkar vara en skön typ.

Fyller på med två egna punkter till @Zingos utmärkta ovan.

Vito var anmärkningsvärt hård mot fjolårets båda målvakter. Sa rakt ut att de inte levererat. Sa indirekt att vi hade varit i allsvenskan nu med en bättre målis mellan stolparna. Det påminner mig om ett av Varbergsmålen på Visma: Nilsson gick ut lamt, var mer rädd om den egna hälsan än att dödsföraktat kastat sig framför fötterna på honom som tilläts göra mål. En målis som identifierar sig med Öster hade agerat annorlunda.

På det temat:

En ABW-aspekt jag tänkte på redan i höstas. Han talar tydligt om "vi" när han talar om Öster. I höstas var det något om att "vi ska upp ..." och efter första träningen: "Vi presterade det bästa resultatet på tio år och nu siktar vi uppåt" ungefär. Han identifierar sig helt med Öster. Det är stort!

Expressn storsatsar och sänder många träningsmatcher i vinter. Öster visas 3 gånger.

Öster-Skövde, 4 feb, kl 14,
          Örgryte-Öster 11 feb, kl 16
          Öster-Värnamo, 25 feb kl 14

Calle01 Jag gissar att de skrivit avtal med Gota, Stampen etc och kommer lägga upp t.ex. smp's sändning på sin sida? I dagens ARPÖ pratade de inte direkt om detta, sa bara att de förmodligen ska sända träningsmatcherna och att Discovery sänder bortamatchen mot hbk.

Avgörande för Öster Futsal i Teleborgshallen imorgon:
            "Till helgen avslutar Östers IF Futsal sitt seriespel med en tuff lördag - inte mindre än tre matcher på sex timmar väntar. En tuff uppgift, medger tränare Elis Kvrgic.

– Det är första gången vi spelar tre matcher så tätt. Två brukar det var men inte tre. Det blir tufft men spännande. "

https://www.vaxjobladet.se/sport/tuff-lordag-vantar-oster-futsal-416153a6/

https://ostersif.se/a/avslutande-matcher-for-osters-if-futsal-den-141

Kalle Dahl Hittar ingen info om matchen på lördag på Discoverys sida. Var hittar du den informationen?

4 dagar senare

Angående ARPÖ idag:
              Pinsamt att autocorrect ändrade Mikael Thomasson till Andreas Thomsson efter alla Östertian på senaste tiden. Ber om ursäkt främst till Mikael Thomasson och har även skrivit ett förklarande mejl till ARPÖ-redaktionen. 🥹

Var det någon som hade bättre resultat än Elgen eller är det för svåra quiz (obs! Spoilers kring själva svaren undanbedjes!)?

Hansen Svåra är dom allt, men också utslagsgivande! Ligger ofta på typ 4 rätt av 10. Rent statistiskt borde man klara 2-3 bara genom att gissa, så mina resultat är inte så vassa. Sedan kan det skilja i kunskap mellan olika ämnen så klart. Men nej, jag tycker inte du ska ändra något. Återigen tack för ett trevligt initiativ!

5 dagar senare

Kanske lite off-topic men vet någon var man lyssna på East Front låten som ARPÖ använder som sitt nya intro?