Bissan
"Det är märkligt hur många diskussioner inne på forumet allt oftare (enligt min helt subjektiva uppfattning utan djupare analys) blir allt hårdare och med helt eller delvis angrepp å person."

Delar det. Vissa kan inte hantera ett samtal med olikheter utan att känna sig påhoppade. Och andra tycker all kritik mot Öster är personlig. Senaste grejen är att aggressivt konstant missförstå Smp, vilket är i princip den enda någorlunda oberoende kanalen som bryr sig om Öster oavsett division.

Och det leder till att man vill att Ron ska avgå, Smp ska sluta läsas, forumfolk är idioter och/eller kalmarieter. 2024 blir året EF forum höjer nivån i filterbubblan och cancelkulturens tidevarv. Gissar många av oss varit på Twitter, och det är ingen bra utbildning i digital kommunikation mellan människor.

Hyena vi förstår väl alla att insändaren kommer raka vägen från gnällraderna på sittplats. Råder alla till att bara sitta där en kvart under säsongen så kommer ni häpna över vilken fruktansvärd stämning det är bland de som tror sig veta hur fotboll skall spelas, och alltid anser att det var bättre förr...

jojolaget Så sant, Men vi ska inte dra alla över en kam här. Många på sittplats sjunger med och klappar intensivt

jojolaget
      Självklart. Sitter själv på östra en del matcher när jag går med ickeklack-folk så jag vet exakt hur torrt det kan se ut. Vi är många år ifrån ens en sådan enkel sak som att majoriteten ställer sig upp och håller ut halsduken vid inmarsch. Vi har tur att det är ståplats som står för utvecklingen av stämningen & inte gnällraderna.

Insändaren var pinsamt skev men att SMP skulle bojkottas är fortfarande bland det mest pinsamma jag läst.

Arpö menar att matchen mot Kalmar blir i Öland… 🙁

Det har inkommit en till idiotisk insändare till SMP som återigen försöker ge väldigt skevbild och vinklad bild av verkligheten utav hur det ser ut på Östers matcher, sedan svarade även någon på den insändaren och bemötte lögnerna, fast den här gången så var det inte Jens Magnusson som svarade.

Gubbjäveln skriver följande i ett citat: "I övrigt är det självklart så att det stora flertalet av East Fronts medlemmar finns på arenan för att titta på fotboll och ge sitt stöd åt Öster. Jag har i många, många år haft den största respekt för East Front och deras engagerade medlemmar, och det har jag alltjämt. Men det har bildats en svans av åskådare som synbarligen inte har fotbollsunderhållning som sitt stora intresse. Dessa individer, med eller utan maskering och medhavda pyrotekniska pjäser, kallar jag ”slödder och böss”. Någon bättre benämning kan jag inte finna.

Snart börjar seriespelet. Jag hoppas innerligt slippa se rök från bengaler som kastas från supporterläktaren. Jag hoppas också slippa höra nidramsor om domare och poliser från läktaren. Och jag utgår ifrån att Östers ledning agerar direkt och beslutsamt om det trots allt skulle hända otrevligheter."

Tydligen så får man inte enligt gubbjäveln sjunga "nidramsor" om domare eller polisen. Är det i Nordkorea vi lever i tror han?!

Sen så bemöter den yngre personen i fråga i den andra insändaren lögnerna och reder ut frågetecken och avslutar insändaren väldigt bra som bör sammanfatta hela den här diskussionen: "Jag har full förståelse för att du har en annan åsikt än mig, men jag tror att detta kan vara lite av en generationsfråga. Du har uppenbarligen följt Öster länge, och jag tror att de som delar dina åsikter faller in under samma kategori. Samtidigt ökar både publik och klack på Visma Arena, och det är yngre människor som börjar hitta in till gemenskapen runt Östers IF.

Generationsväxlingar och föryngring gör ont. Vi måste bara göra det utan att hänga ut ledningar, nyförvärv och enskilda supportrar i insändare under parollen att dessa är, som du så fint benämner det, ”pöbel, slödder och böss"."

https://www.smp.se/insandare/replik-fotboll-ska-vara-gladje-inte-huliganism/

https://www.smp.se/insandare/replik-en-god-matchupplevelse-for-dig-ar-inte-detsamma-som-en-god-matchupplevelse-for-mig/

Valance från bengaler som kastas från supporterläktaren

Har jag missat något, som insändare verkar se/hänga upp sig på?
          Bengaltennis är väl ändå hyfsat ovanligt, och onödigt.

Eckart inte helt omöjligt.
            Jag hade tom kunnat ha någon förståelse om det slängts in på plan, men att någon skulle ha sån oro över den usla balkongmattan runt planen eller sanden i pyrospannen det övergår mitt förstånd.
            Känns som människan läst "inkastade föremål och bengaler" i medias rapportering i höstas om polisens beslut på nedre stå, och dragit slutsatsen "inkastade bengaler"...

Vi uppmärksammar dock att slödder, böss används av Olle Adolphson:

"Och Tegelbacken tömdes raskt på slödder, böss och skarn"

Hansen Jo det gjorde det, väldigt dåligt formulerat nämnde även personen som svarade på insändaren att dessa ord var, vi eller några andra supportrar är inte "slödder och böss" och jag vette fan vad ens "böss" betyder, jag vet vad en "bössa" är men inte "böss" men jag tror inte att det är något trevligt ord. Men som du säger så verkar den här personen blivit helt rabiat och verkar vilja starta en hatkampanj mot Öster, East Front och alla där emellan för att försöka förstöra den positiva utveckligen vi nu har sätt i klubben och på matcherna de senaste säsongerna, jag tror inte ett jävla ögonblick att den här personen stöttar Öster, ifall han hade gjort det så hade han såklart inte smutskastat Öster eller East Front offentligt i en tidning, två gånger dessutom. Det är förmodligen någon som försöker sänka klubbens rykte och ansikte utåt, som inte är härifrån, får man gissa på att det kan vara en Kalmarit?

Labila Kabila Nej du har inte missat något, det har ALDRIG kastats bengaler från Östers läktare. Det är rena påhitt som den här personen skriver. Ingen har någonsin heller skadats utav någon bengal på Östers matcher och allting sker alltid väldigt välordnat. Man är ju dum i huvudet om man väljer att kasta bengaler. Det enda jag har hört om "kastning utav bengaler" är ifrån kanske en match i Stockholm någon gång. Men det är ytterst ovanligt att det sker i svensk fotboll.

Först vill jag poängtera att det inte är jag som skrivit insändaren. Ordet slödder är ett ord jag känner till väl men använder rätt sällan.
            Böss har jag dock aldrig hört talas om och likväl aldrig använt. Bara så vi har det klarlagt innan jag får det kastat över mig ( också) .

Kan vi försöka se denna diskussion ur ett nyktert perspektiv tack ?

Ingen vill bli kallad för ett slödder oavsett ålder och generationstillhörighet. Sen förstår jag inte vad insändaren skulle ljuga om. Vi har sett en växande skara på södra stå som gillar bengaler och som tar på sig maskering för att dölja sitt ansikte. Det är så verkligheten ser ut.

Om man sen är för eller emot bengaler är en annan sak. Det är fullt subjektivt. Vad som inte är subjektivt är vad lagen säger om bengaler och maskering. Det är olagligt helt enkelt. För er som vill veta mer om det så har jag lagt upp en video på ämnet " huliganism" här på forumet.

En ny lag för i år är att det är olagligt att ha maskering över ansiktet på idrottsevenemang. Kika in videon. Det finns mycket matnyttig information i videon som alla supportrar behöver ha kunskap i.