Gefle Dagblad uppmärksammar ”Tvillingkampen” på Jernvallen. De pratar med Niklas Söderbergs ”storebror” Daniel (det skiljer drygt tjugo minuter). Trevlig intervju, Daniel påpekar noga att han är äldst. Och pikar sin stökiga lillebror: ”Jag fick tjugotvå minuter av lugn, sen var det i gång.”
Daniel kallar tvillingbrorsan för ”Nibbe”. De har mötts förr och nu hoppas han att Nibbe får spela ”så jag får ge honom en bröstvärmare”. ”Med lite kärlek”, lägger han till.
Tvillingarna pratar med varandra varje dag. Men den här veckan: Sista gången i onsdags, därefter radiotystnad till efter matchen.
Daniel säger att Nibbe är den ”fine”, han själv den ”fule”. Med det menar han spelaregenskaper. När han ombes beskriva Niklas spelstil säger han ungefär: Klok spelare som gör det enkelt för sig. Tekniskt begåvad trots att han inte är jättesnabb.
Daniel ”gnuggar på” på mitten, säger han själv. ”Där ska jag skava och vara jobbig”. Tydligen given i startelvan.
Efter 0-4 mot BoIS följde seger hemma mot ÖSK och förlust borta mot TFF. Daniel ger laget som kollektiv en ”tvåa”, som enligt tidningens betygsskala betyder: ”Kan bättre”.
Om Öster och matchen i dag:
”Vi måste våga! Vi ska vara framåtlutade sedan får det bli som det blir.”