Från Offsides "vad hände med...":
... Yamba Asha?
Jag skulle vilja att ni tar reda på vad som hände med den angolanske landslagsytterbacken tillika den tidigare Österspelaren Yamba Asha. Som inbiten Östersupporter sedan barnsben har jag aldrig kunnat släppa denna mycket märkliga sommarvärvning från 2006. Jag minns hur det snackades om den mycket meriterade angolanen. Att han fanns på Chelseas och José Mourinhos radar och hade utnämnts till Afrikas bäste ytterback för att senare bli dopingavstängd strax före Angolas medverkan i Tysklands-VM 2006. Väl på plats i Växjö vill jag minnas att Asha gjorde en mycket slät figur. Mitt enda minne från honom är ett skott i insidan av högra stolpen i en 3–1 förlust på Örjans vall. Det snackades också om att han hade problem med en lårskada som sedan förvärrades ytterligare efter att den jamaikanske lagkamraten i Öster, Teafore Bennet, utfört något slags »häxkonst« på Ashas lår.
– Mikael Jonasson.
Låt oss inleda historien om Yamba Asha med en vänskapslandskamp 2001. Portugal, med stjärnor som Luís Figo och Nuno Gomes, tog emot Angola i vad som skulle bli en osannolik fotbollsmatch. Yamba Asha banade väg för den besynnerliga utvecklingen när han i 1–0-ledning, med 17 minuter spelade, tog sitt andra gula kort. Tio minuter senare visades hans två lagkamrater Wilson och Franklin ut efter att Portugal tilldömts en straff och spelarna börjat bråka. Efter en timmes spel hade Angola genomfört alla sina tillåtna byten. I den 65:e minuten åkte de på sin fjärde utvisning. Endast sju spelare återstod på planen. Två av dessa skadade sig kort senare och tvingades lämna planen. Eftersom laget inte fick göra fler byten såg domaren ingen annan utväg än att blåsa av matchen. I minut 71 beslutade han att matchen var slut, och även de fem sista angolanerna fick linka av gräsmattan. Inget smickrande sammanhang att nämnas i kanske, men Yamba Ashas namn kommer alltid finnas i historieböckerna (var finns de, förresten?) som en av fyra utvisade spelare i landskampen som aldrig spelades färdigt.
Nu till åren runt hans tid i Öster. Mycket har du själv redan besvarat. Asha var stjärna i landslaget och utsågs 2004 till hela Afrikas bäste försvarsspelare. Året därpå ryktades han vara aktuell för Chelsea, innan han stängdes av för dopning. Enligt det angolanska fotbollsförbundet hade han tagit en dopningsklassad hostmedicin som landslagsläkaren glömt söka dispens för. Straffet sänktes från två år till nio månaders avstängning. Medan Yamba Ashas landslagskompisar spelade VM 2006 letade han efter en klubb att återuppta sin karriär i. Då kom Öster in i bilden. Vänsterbacken imponerade under sitt provspel och skrev på ett kontrakt. Enligt hans landsman Figueiredo, som redan tillhörde Öster, var Asha det angolanska landslagets bästa spelare. Vad kunde gå fel?
Yamba Asha spelade fyra matcher, Öster åkte ur Allsvenskan och i efterhand konstaterade tränaren Lasse Jacobsson att klubben borde värvat Asha och de andra sommarspetsvärvningarna före säsongen. »Det går inte att acklimatisera sig på en vecka«, sade han till TT.
Hur var det med Teafore Bennets häxkonster, då? Jo, den jamaicanske anfallaren ville hjälpa till med Ashas skada och skar upp hans ben för att få ut »det onda«, det vill säga blodet, från lagkamratens kropp. Sedan lade han på ett par ispåsar och antog att såret skulle läka av sig själv. I dag bor Teafore Bennett av allt att döma i Maryland i USA, och enligt hans Facebooksida har han jobbat på Fox Soccer.
Yamba Asha flyttade efter sitt halvår i Öster hem till den angolanska klubben Petro Atlético. Han spelade i ytterligare tre klubbar innan han 2016 avslutade fotbollskarriären. Då blev han istället en del av ledarstaben i C.R. Caála. Med sina 77 matcher i den rödsvarta dressen är han Angolas femte mest meriterade landslagsspelare