Slangen Det låter å andra sidan som mission impossible. Nu behöver han ju bara ha fokus på sportcheferiet.

Ett namn som återkommer i mitt huvud är Tonny Westring, med gott om erfarenhet och kontakter. Jobbar som chefsscout/agent och bor i Växjö. Han har legat bakom att flera talanger tidigare kommit till Öster när han jobbade för föreningen Bl.a Emil Kraft och Darian Bojanic.

De sportchefer som lyckas bäst är i regel de som blir kvar/får vara kvar å jobba under lång tid. De som blir kvar under lång tid har en förankring till laget eller staden ex. Stefan Andreasson, Bosse Andersson, Daniel Andersson, Hasse Larsson, Patrik Werner. Hade förstås hoppats på att Jesper skulle varit den för oss.

Med tanke på att Ask spelar 6a istället för HBP, letar man efter en 8a och inte en 6a?

penseln Han är väldigt duktig att nästa sig en.Efter han fick sparken från Öster gick han till Mjölby som assisterande under Lantz .Lantz gjorde ett mycket bra jobb och Mjölby gjorde ett kanon år,av någon konstig anledning fick han ej vara kvar.sedan tog jädler över och det blev katastrof och då fick de se vad han gick för och sparkade han.

Jag tänker att Jesper klev in i ett tillfälle där det var viktigast att få in en rutinerad sportchef omedelbart bums. Alla visste att matchningen mellan önskad roll och Östers möjlighet inte var 100% så man skrev ett kortare kontrakt för att lösa situationen här och nu och samtidigt få en chans att känna lite mer på varandra. Bra så!
    Sen dyker Jespers önskade roll upp,, även om det är hos ett skitlag... och Öster kan/vill inte matcha detta och man skiljs i vad som iaf ser ut som samförstånd och ömsesidig respekt.
    Bra så!

Det jag har något att invända emot är att man kommunicerar detta utan att ha en ny lösning på gång. Hade man meddelat att JJ lämnar och att ett spännande namn i Sportchef X tar över efter en månads överlämning så hade det käns helt OK.

Hasse-Hattrick En bra beskrivning av situationen tror jag. Men givet detta hoppas jag verkligen att värvningarna är väl förankrade hos Foyston.

Ols

Vitos roll i detta allsvenska avancemang är stort utan tvekan.
      Sen håller jag med om att Magnussons roll i Östers utveckling förmodligen är större med tanke på ekonomi bland annat.

Att JJ lämnar kanske mest är tråkigt ur ett romantiskt perspektiv med en fd Österspelare som har blivit en av landets mest kända sportchefer.
      JJs mål är kanske så han beskriver det själv:

1. Hjälpte Öster på konsultbasis
      2. Tog sitt drömjobb när chansen kom

Sen jobbar jag med ledarskap inom näringslivet och vet att det viktigaste som högsta chef är förmågan att delegera ansvar och ha tillit.
      Man kan inte värva in toppnamn som underchefer och bakbinda dom för då slutar dom.

Skiter i vem som blir sportchef så länge scoutingverksamheten består av en eller flera excelnördar som är halvt blinda av att ha tuggat så mycket skärmtid på wyscout och playmaker, kan ej förstå hur man 2025 är så jävla långt efter med underliggande data. Kalmar tar in bättre spelare under vintern med playmakergubbarna i en division lägre än vad sveriges största sopa Divan gjorde under sommaren. Boomergenerationen är passé

Villenyblom blåvitts Torbjörnsen vägrade ju använda analysverktyg, se hur bra det gick. Fullständigt hjärndött att inte använda precis alla resurser som finns att tillgå i scoutingen, oavsett om det är wyscout, kontakter, egna ögon, hartassar eller annat.

Den viktigaste i Öster är Jens Magnusson. Så länge klubben är administrativt och kommersiellt välskött kommer sporten ha bra förutsättningar. Tror styrelsen är rätt på det med en önskan om större lokal förankring. Ror vi det i hamn med rätt gubbe/gumma kan vi bli i nivå med Elfsborg/Peking.