Hur formulerar man sina tankar i en text utan att den blir alldeles för naivt positiv?
Färdigt. (Nej, ett lag blir aldrig klart då det är ständigt föränderligt.) Men Jens, Vitos och Tufas ombyggnation är klar och bygghjälmarna kan nu läggas åt sidan. En ökad spelskicklighet i varje lagdel där såväl speed, bollkontroll och passningsspel förbättrats. Vi har nu spelare som har förmåga och förtroende att göra sin gubbe innan passningsleverans såväl som ambitioner till tidiga långa djupledsbollar eller tidiga inspel mot ännu inte stationära försvar. Jämför det med hur vårt spel såg ut före Tufa.
Uttagningen. Tystnaden om vår högerbacksplats är talande. Jag blir sjukt imponerad varje gång jag ser Herdon s p e l a högerback. Cred till de som såg och vågade göra förändringen. Det kan mkt väl sluta med att Adam förr än vi anar spelar centralt igen, om #22 köps loss under året. passningsfoten, Jag tippar att heren landar minst fem assist under året.
Spelytor. Uppspelsvägar och inspel sker nu i betydligt högre grad i fickorna eller rent av helt centrala ytor, naturligtvis med en högre risk, men också med bättre möjligheter för snabba kombinationer för avslut. Helt säker på att Söderbergs inträde här kommer ha haft en stor betydelse när året ska summeras.
Intensiteten. Återerövringen. Andrabollar och presspel är en viktig ingrediens för ett framgångsrikt framåtlutad lagmaskin. Älskar att se och höra när Tufa med fyllda lungor blåser till strid.
Bredden. Vi pratar inte elva spelare, snarare 18 som alla kan vara fullt kapabla startspelare.
Grunden. Att höra kaptenens ärliga beskrivning av vinterns träningsnivå var lika befriande som omöjlig att återge i skriven text. Den känslan av självförtroende som det ger laget kommer att vara väldigt viktig när avgörande matcher står och väger.
Förlåt. Summerar här en alldeles för naiv och positiv text. Men jag kan inte annat.
Dags att spela boll nu, Östers IF.