Lite ostrukturerade tankar från mig:
- Vi förlorar inte våra matcher för att motståndarna är bättre än oss (i meningen att vi blir inte utspelade) utan för att vi börjat göra oförklarliga misstag flera matcher i följd. Det händer inte i en hälsosam trupp. Något har hänt i dynamiken som måste rättas till. Finns det beefs mellan spelare måste de rätas ut, möjligen ska någon eller några spelare bort via utlåning eller liknande.
- Stenberg. Det är något som skaver med hans återkomst till föreningen. Innan han kom tillbaka var vi en defensiv köttmur. Starke och Månz spikade igen och samspelet med Preka var bra. Mattis var nöjd och införstådd med att vara första reserv. Jag tror att Vito/Tufa såg en möjlighet med mer flexibilitet med Stenberg i truppen (kunna flytta runt på Starke) men den flexibiliteten har kostat oss stabiliteten och kanske också fuckat upp det med Mattis. Nu ska Stenberg ju troligen lämna i sommar, antingen ska vi då ta tillbaka Mattis eller så ska en liknande ersättare värvas.
- Hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte se att vi behöver förstärka på några offensiva positioner, om det nu inte är så att det är någon av de offensiva spelarna som hjälper till att skapa kaos i omkländingsrummet. Då ska de lånas ut eller släppas. Och kanske ersätta med lån eller liknande för att få in lite nytt go i truppen.
Summa summarum så är snacket om att allt är så bra i truppen uppenbarligen bullshit. Det är för många misstag, med rätt stämning och inställning händer det inte . Jag tycker inte att det är stora fel på matchtaktiken, tycker i grund och botten inte det är fel på spelarna heller. Det är kombon som just nu fuckar upp det.
Jag har fortsatt förtroende för Tufa och Vito men det återstår nu att se om de kan lära från sina misstag och fixa ett tåg som spårar ur hela tiden. Att börja yra om att "säsongen är körd" med fem poäng upp till direktplats utan att ha mött alla lag är trams. Nu sätts lagledningen, laget och oss supportrar på prov. Om vi inte sett en märkbar förbättring efter 15 spelade matcher så kan det vara så att Tufa tappat omklädningsrummet genom att han inte vågat/velat ta tag i det som skaver.