Lindstig För att vara djävulens advokat här så har väl just East Front aldrig omnämnts eller pekats ut. I Smps text talas det om två grupperingar, och det brukar ju även från EF:s sida påpekas att man inte har monopol på att organisera östersupportrar.
Dock, även det här med två grupperingar verkar ju vara helt fel. När dammet har lagt sig verkar det ju handla om att ett litet antal Värnamosupportrar inte kunde bete sig. I smps text slås det förbehållslöst fast att det handlade om två grupperingar som gjort upp på telefon i förväg. Detta var polisens (av allt att döma felaktiga) uppgifter, vilket givetvis borde ha framgått i texten.
En piggare reporter än Rydström hade såklart också ringt någon på plats och stämt av uppgifterna, särskilt när det uppgivna antalet bråkstakar var så uppenbart orimligt. Även uppgiften om telefonkontakten är ju konstig. Hur skulle polisen kunnat veta det säkert så snabbt? Det kräver ju i princip en infiltratör eller någon form av avlyssning.
Som yrkesverksam journalist sedan ganska många år kan jag dock tycka att den stora skurken här är polisen. Uppgifterna därifrån både angående vad som skett samt vilka och hur många som var inblandade verkar ju helt tagna ur luften. Detta är riktigt illa, medierna måste naturligtvis kunna lita på att det polismyndigheten i ett sådant här sammanhang kommunicerar stämmer åtminstone på ett ungefär. Ibland kan polisen av olika skäl behövs mörka lite, men givetvis inte angående bråk runt en träningsmatch i fotboll. Här behöver Värnamopolisen verkligen fundera på vad som gått fel.
Men även Smp (Rydström) bör ta sig en funderare. En journalistisk grundprincip är att om en uppgift verkar konstigt så är den förmodligen det, och bör då grundligen kontrolleras. Här borde varningsklockor ringt.
Som fotbollssupporter kan jag bli irriterad över sådant här slarv, som journalist blir jag fly förbannad.