• Match
  • Träningsmatcher 2024

lfcred Tycker jag låter klokt! Vi kanske ska försöka hålla oss till en sådan inställning utan att misstänkliggöra varandra framgent överlag.

Det hade iallafall jag tyckt känts bra! Tror vi alla är här av samma anledning i slutändan!

Man får minnas att huliganer inte är något nytt i Östers supporterled. Fruktade Påvelsgård Ultraz härjade ju rätt friskt mellan 97–17.
Porrtidningskonfetti och urinering på Fredrikskans var bara ett axplock av allt ofog v… de höll på med…

SMP borde offentligt be East Front om ursäkt för gravt falska anklagelser o urdålig journalistik.

Lindstig För att vara djävulens advokat här så har väl just East Front aldrig omnämnts eller pekats ut. I Smps text talas det om två grupperingar, och det brukar ju även från EF:s sida påpekas att man inte har monopol på att organisera östersupportrar.

Dock, även det här med två grupperingar verkar ju vara helt fel. När dammet har lagt sig verkar det ju handla om att ett litet antal Värnamosupportrar inte kunde bete sig. I smps text slås det förbehållslöst fast att det handlade om två grupperingar som gjort upp på telefon i förväg. Detta var polisens (av allt att döma felaktiga) uppgifter, vilket givetvis borde ha framgått i texten.

En piggare reporter än Rydström hade såklart också ringt någon på plats och stämt av uppgifterna, särskilt när det uppgivna antalet bråkstakar var så uppenbart orimligt. Även uppgiften om telefonkontakten är ju konstig. Hur skulle polisen kunnat veta det säkert så snabbt? Det kräver ju i princip en infiltratör eller någon form av avlyssning.

Som yrkesverksam journalist sedan ganska många år kan jag dock tycka att den stora skurken här är polisen. Uppgifterna därifrån både angående vad som skett samt vilka och hur många som var inblandade verkar ju helt tagna ur luften. Detta är riktigt illa, medierna måste naturligtvis kunna lita på att det polismyndigheten i ett sådant här sammanhang kommunicerar stämmer åtminstone på ett ungefär. Ibland kan polisen av olika skäl behövs mörka lite, men givetvis inte angående bråk runt en träningsmatch i fotboll. Här behöver Värnamopolisen verkligen fundera på vad som gått fel.

Men även Smp (Rydström) bör ta sig en funderare. En journalistisk grundprincip är att om en uppgift verkar konstigt så är den förmodligen det, och bör då grundligen kontrolleras. Här borde varningsklockor ringt.

Som fotbollssupporter kan jag bli irriterad över sådant här slarv, som journalist blir jag fly förbannad.

Två olika grupperingar har ringt varandra för att slåss. Östersidan backade och Värnamosidan började veva mot polisen.

Nog för att Värnamo supportrar bär största felet, men att Östersupportrar ens tagit ett sånt samtal är oerhört pinsamt och skadligt för klubben.

Smp behöver verkligen inte be om ursäkt. Det här tivolit är helt skapat av supportrarna själva.

Slangen I smps text slås det förbehållslöst fast att det handlade om två grupperingar som gjort upp på telefon i förväg. Detta var polisens (av allt att döma felaktiga) uppgifter, vilket givetvis borde ha framgått i texten.

En piggare reporter än Rydström hade såklart också ringt någon på plats och stämt av uppgifterna, särskilt när det uppgivna antalet bråkstakar var så uppenbart orimligt. Även uppgiften om telefonkontakten är ju konstig. Hur skulle polisen kunnat veta det säkert så snabbt? Det kräver ju i princip en infiltratör eller någon form av avlyssning.

Precis exakt detta.

Jag vet inte jättemycket om folk som ringer och "bokar box", men jag vet en del, helt ofrivilligt då ivriga gossar genom åren ibland kontaktat mig för att fråga om jag vet nån som vill "köra". Little do they know. Att någon skulle försöka stämma träff med någon på en träningsmatch där det framgått väldigt tydligt att polisen kommer att vara på plats låter otroligt. Inte omöjligt, begåvning är trots allt skiftande, men ändå.

Alldeles oavsett så tycker jag inte att en officiell supporterförening ska beblanda sig med sånt. Vi är väldigt tydliga med att vi inte uppmanar vare sig vår förenings medlemmar eller andra Östersupportrar att utföra brottsliga handlingar, men också att vi skjuter ifrån oss det stora ansvaret på arrangör och ordningsmakt. Det blev ju också väldigt tydligt förra året att polisen/ordningsmakten inte villl lyssna på oss ändå. Och att skapa ett litet supporter-Stasi där vi t ex spionerar på folk är inget jag vill vara en del av. Jag tycker det är bättre att sträva efter att vara nån slags god förebild och att representanter för East Front "lead by example" istället för att ta på sig någon slags ordningsroll.

Inser att med facit hand skulle vi skapat en matchtråd istället eller brytit ut diskussionen. Men nu får det vara som det är. Det är trots allt händelser på "Träningsmatcher 2024" som vi diskuterar...

lfcred Absolut, men jag tror absolut inte på din bakgrund. Om du varit supporter sedan barnsben, spelat i Öster samt varit ledare så hade du med all säkerhet hittat hit betydligt tidigare. Du har rätt till din åsikt men du har förmodligen noll med Öster att göra.

VV-Oppnasitt84 Särkerligen för att samhället i stort blivit mer splittrat och mångkulturellt.

Sen är det större skillnad under och utanför säsong. Tycker helt ärligt matchen sist inte sa så mycket. Vi kommer säkert komma kring 50 poäng även i år.

EDIT/MOD: Egen tråd om eventuella huliganproblem finns nu. I den här tråden återgår vi till att diskutera träningsmatcher 2024.

• sim svarade på detta.
              • Zingo gillar detta

Eckart
                Återigen spekulationer från din sida som inte stämmer 🙃
                Jag har sporadiskt skrivit lite då och då på svenskafans sida genom åren men eftersom öster inte haft så aktiva forum så har jag inte haft särskilt stort intresse av det.

Sen är jag som person mer lagd åt att spela fotboll ( när jag va yngre) eller att analysera spelet än att organisera mig i en supporterförening.

Senaste 2 åren har södra stå växt så intresset har växt även för mig.

Eckart Just for the record utan att välja någon sida i en uppenbarligen väldigt viktig diskussion, men jag har vänner som har varit aktiva på Österläktaren såväl på hemma och bortaplan i över 25 år, men som nog aldrig har övervägt att skaffa sig ett nickname på ett forum.

Inte sett highlights förrän nu. Första målet får Hedlund ta på sig - får ju inte hända sen när det är allvar. Däremot straffen är ju skön filmning av Kalle J. Men säg minst sagt virrigt ut i försvaret i första.

Söderberg håller inte men de visste vi, tycker de var synd vi fick MFF, inte bra för självförtroendet om vi får storstryk, varit bättre med nåt annat superettan lag, Ser öis ligger etta i tabell för träningsmatcher vi ligger i botten ,

Oldtimern Finns väl ingen cupgrupp som saknar allsvenskt lag, så den funderingen kan släppas. Och jag kan lova dig att för självförtroendets skull är det inga problem med match mot MFF, alla är medvetna om oddsen. I övrigt: låt saker ta lite tid och vänta med yxan, inte bra för ditt blodtryck att låta 3-5 matcher på en försäsong sätta hela scenen för resten av året i fotbollssverige. Ingen bör bry sig om träningsmatchtabeller.